UTRYMMEN ATT HYRA

 

 

GRO erbjuder ett flertal alternativ att hyra utrymmen. Till dem hör en eller flera fasta arbetspunkter i kontor som delas av flera aktörer, men också kontorsutrymmen tänkta för bara en enda aktör eller hyresgäst.


Alla hyror baserar sig på arbetspunkten som grundenhet för priset. Den hyra aktören betalar baserar sig därmed på hur många arbetspunkter som hyrs, eller för hur många arbetspunkter utrymmet är dimensionerat.

I hyran ingår kostnadsfri tillgång till husets mötesrum och lärmiljöer. Därtill ingår den stödservice som GRO erbjuder i form av tekniskt stöd och stöd för arbetshälsa och gemenskap.

Våra utrymmen är färdigt och högklassigt möblerade och utrustade med allt det ett smidigt arbete behöver. Vi har skapat en alltigenom attraktiv miljö som uppskattning för våra hyresgäster och stöd för trivsel, gemenskap och identitet.

Våra mötesrum i olika storlekar är utrustade med allt det ett smidigt möte med lättanvänd uppkoppling kräver. Streaming är också möjligt från många av husets utrymmen. Våra lärmiljöer tjänar en mångfald av pedagogiska behov. Tillgänglighet och säkerhet har varit självklara utgångspunkter i planeringen av våra utrymmen.

 

 

BORD FÖR EN DAG?

Pris 60 euro. Du gör bokningen av dessa arbetspunkter på GROs webbplats. I hyran ingår

  • Tillgång till telefonbox

  • Tillgång till husets vardagsrum med dess utbud av traktering för husets användare

  • Möjligheter till utskrift av dokument samt kopiering.

ARBETSPUNKTER I DELADE KONTOR?

Det finns 6 i hela huset, på andra och tredje våningen på Bulevardens sida​

  • Rymmer 12 arbetspunkter​.
  • Du hyr en eller flera fasta arbetspunkter i ett färdigt möblerat rum​.
  • En arbetspunkt har höj- och sänkbart bord, ergonomisk stol, apotekarskåp, bordslampa och datorskärm. I hyran för varje arbetspunkt ingår minst 3,5 hyllmeter låsbart förvaringsutrymme.
  • I det gemensamma kontoret finns skåp, personliga förvaringsboxar, förvaringsskåp, klädskåp, kylskåp, sorteringskärl.
  • Det är möjligt att hyra hela kontorsutrymmet och inreda det enligt eget önskemål med de alternativ till möblemang som huset erbjuder. Hyran för hela utrymmet är 3900 euro (moms 0).​

I hyran ingår kostnadsfri användning av mötesrum och pedagogiska lärmiljöer i proportion till hur många arbetspunkter man hyr​. Se närmare Vilka gemensamma utrymmen ingår i hyran?

I hyran ingår också husets stödfunktioner: husvärd, vaktmästare, tekniskt stöd för evenemang och möten och eget utrymme på GROs webbplats samt synlighet i GROs kanaler. Rättigheten att låna GROs stadscyklar ingår också.

Husets vardagsrum står fritt tillgängligt för alla som hyr en fast arbetspunkt. Det är för hyresgästerna tillåtet att också ta med sina gäster till vardagsrummet. I vardagsrummet står traktering i form av kaffe, te, vatten, frukt och kex tillgängligt för alla utan kostnad.
 

DELAT KONTOR, 12 PERSONER​

DELAT KONTOR FÖR 12, OMVANDLAT TILL KONTOR FÖR 10

GEMENSAMT KONTOR FÖR 12, OMVANDLAT TILL KONTOR FÖR 8​

 

KONTOR FÖR 8, 10 ELLER 12 PERSONER

  • Det finns 3 sådana i huset på 11/2, 2 och 4 våningen.
  • Kontoret är färdigt möblerat och har eget mötesrum​.
  • Arbetspunkterna har höj- och sänkbart bord,  ergonomisk stol, apotekarskåp, bordslampa och datorskärm. I hyran för varje arbetspunkt ingår minst 3,5 hyllmeter låsbart förvaringsutrymme.​
  • I kontoret finns skåp, personliga förvaringsboxar, förvaringsskåp, klädskåp, kylskåp, sorteringskärl, två telefon-/onlinemötesbås och skrivare​.
  • Inredningen ändras enligt hyresgästens önskemål utgående från de alternativ till möblemang som huset erbjuder. Priset på kontoren varierar.
  • I hyran ingår kostnadsfri användning av mötesrum och pedagogiska lärmiljöer i proportion till hur många bord kontoret är ämnat för (8, 10 eller 12). Se Vilka gemensamma utrymmen ingår i hyran?

I hyran ingår också husets stödfunktioner: husvärd, vaktmästare, tekniskt stöd för evenemang och möten och eget utrymme på GROs webbplats samt synlighet i GROs kanaler. Rättigheten att låna GROs stadscyklar ingår också.

Husets vardagsrum står fritt tillgängligt för alla som hyr ett kontor. Det är för hyresgästerna tillåtet att också ta med sina gäster till vardagsrummet. I vardagsrummet står traktering i form av kaffe, te, vatten, frukt och kex tillgängligt för alla utan kostnad.

 

KONTOR 1 FÖR 10 - UTHYRT

 

KONTOR 2 FÖR 8 - UTHYRT

 

KONTOR FÖR 12

HYRESÖVERSIKT

  Drop in 8h Fast arbetspunkt Kontor 1, 10 arbetspunkter Kontor 2, 8 arbetspunkter Kontor 4, 12 arbetspunkter
Pris 60€ 325€ + moms 3680€, moms 0 3680€, moms 0 4940€, moms 0
Arbetsbord X X X X X
Fast arbetspunkt i delat kontor*   X X X X
Eget kontor med eget mötesrum     X X X
Lounge X X X X X
Mötesrum och pedagogiska lärmiljöer**   1h/dag 10h/dag 8h/dag 12h/dag
Telefon-/onlinemötesbås*** X X X X X
Skåp och personlig förvaring   X X X X
Kaffe, te, kex, frukt X X X X X
AW   X X X X
Info på webbsida   X X X X
Användarapplikation   X X X X
Åtkomst 06–24   X X X X
Skrivare och kopiering X X X X X
Socialutrymmen   X X X X
Husets infrastruktur   X X X X
Rabatt lunch och catering -20%   X X X X
Evenemang, fortbildning & seminarier   X X X X
Cykelutlåning   X X X X
Synlighet i husets kommunikationskanaler   X X X X
Vilorum   X X X X
Postadress   X X X X

* Ingår höj- och sänkbart bord, ergonomisk stol, hurts, bordslampa, datorskärm

** berättigar till 1h kostnadsfri användning/vardag i månaden. 1h = 60 minuter med undantag för auditoriet där 1h = 20 min.

*** till inredningen i alla kontorsutrymmen hör 2 telefon-/onlinemötesbås

VILKA GEMENSAMMA UTRYMMEN INGÅR I HYRAN?​

Våning Utrymme
Källaren Creative Space, mötesrum 1 & 2, Maker Space
1 vån Musikrum, seminarierum 1 & 2, konstverkstad, auditoriet
2 vån Undervisningskök/mötesrum, mötesrum 1, 2, 3 & 4, lounge
3 vån Mötesrum
4 vån Studio, streamrum, vilorum
  • En arbetspunkt ger rätt till kostnadsfri användning av gemensamma utrymmen. Kvoten kostnadsfri användning per månad är lika många timmar som det finns vardagar i månaden.
  • 1 h motsvarar 60 minuter i alla utrymmen utom auditoriet för vilket avdras 3 h/60 min från ovannämnda kvot för kostnadsfri användning.
  • Hyrning av utrymmen utöver ovannämnda kvot kostar 25 € /h + moms. Hyran för auditoriet är 75 € /h + moms.
  • Bokningen sker enligt tidsordning och på husets applikation eller bokningskalender på webben.
  • Alla organisationer har egna lösenord och kan dela användarprofiler åt flera personer.
Tjänster som ingår
  • Verksamhetsledare
  • Värd
  • Fastighetsskötare och IT-stöd
  • Infra (nät, skärmar, skrivare, mötesutrustning i gemensamma utrymmen)
  • Fortbildning
  • AW, gemensamma veckovisa evenemang
  • Cyklar
  • Webbplats
  • Användarapplikation

VÅNINGARNA

KÄLLAREN

 
Mötesrum
Kontor
Delade kontor
Lärmiljöer
Allmänna utrymmen
   
1 VÅNINGEN

 
 
1,5 VÅNINGEN

 
 
2 VÅNINGEN

 
 
3 VÅNINGEN

 
 
4 VÅNINGEN
 
 
 
 
 
 
 

 

VANLIGA FRÅGOR

När börjar hyresavtalet gälla? 


Hyresavtalet är i kraft från den 1.8.2027, eller alternativt ett år från det datum utrymmena tas i bruk, beroende på vilken tidpunkt som inträffar senare. 

Vad händer om byggnadsarbetet inte är färdigt till 1.8.2027?

 
Om byggnadsarbetena blir försenade betalas hyran först från den första dagen i månaden efter att utrymmena överlåtits till hyresgästen. Hyresvärden och hyresgästen kommer då överens om ett senare datum för att inleda hyresperioden. 

Vad händer när den ettåriga perioden är slut? 


Om ingen av parterna säger upp avtalet minst en månad före utgången av den tidsbundna perioden, övergår hyresavtalet till ett löpande avtal med tre månaders uppsägningstid. 

Vad innebär det att avtalet är "bindande för tre år" efter inflyttning i samband med ändringar? 

Om hyresvärden på hyresgästens begäran genomfört ändringar i inredningen, till exempel fasta skåp eller inventarier med ett anskaffningsvärde på minst 5 000 euro, så är avtalet bindande i tre år efter inflyttning. Efter dessa tre år övergår hyresavtalet till ett löpande avtal med tre månaders uppsägningstid. 

Kan jag som hyresgäst säga upp avtalet före den förväntade inflyttningen, till exempel före lokalen är färdig för bruk? 
Ja. Hyresgästen har rätt att säga upp avtalet före utrymmena tas i bruk (innan GRO enligt plan öppnar i augusti 2027), ifall det efter en objektiv bedömning konstateras att hyresgästens ekonomiska bärkraft inte klarar av hyran. En revisor kan till exempel göra den objektiva bedömningen. 

Om jag begär ändringar i lokalen och sedan säger upp avtalet före inflyttning, blir jag ekonomiskt ansvarig för förändringarna? 
Ja. Ifall ändringar har gjorts på hyresgästens begäran, ersätter hyresgästen kostnaderna för dessa ändringar till dess anskaffningsvärde som överstiger 5 000 €, om avtalet sägs upp före inflyttandet. 

Hur mycket är hyran? 
Hyran varierar beroende på om du hyr ett helt kontor eller enskilda arbetspunkter. Du hittar uppgifterna om hyrorna i fliken ”Hyresöversikt”. 

När ska hyras betalas?  
Hyran ska betalas senast den 5:e dagen i början av varje månad, med start från den månad då lokalen enligt plan står färdig (från 1.8.2027), eller från den månad parterna senare enats om. 

Ingår det moms (mervärdesskatt) i hyran? 
På hyran för hela kontor tillkommer ingen mervärdesskatt, men moms läggs på hyran om du hyr en enskild arbetspunkt.  

Vad ingår i hyran förutom själva lokalen? 


I hyran ingår inredning, skrivare, skärm, el, vatten och husets stödtjänster. Alla hyresgäster har dessutom en månatlig kvot timmar med rätt till kostnadsfri användning av husets gemensamma mötesrum. Kvoten räknas ut genom att multiplicera antalet arbetspunkter med antalet arbetsdagar i månaden.

Antalet timmar per arbetspunkt varierar mellan 20 och 23. Användning utöver den egna kvoten är möjlig mot en nominell avgift. Se närmare fliken ”Vilka gemensamma utrymmen ingår i hyran?”  Lounge och allmänna utrymmen får användas utan avgift och utan begränsning. 

Vad händer om det sker arbete i byggnaden som stör min verksamhet, kan jag få rabatt på hyran? 
Ja. Hyresgästen kan få nedsatt hyra eller annan ersättning för den tid då hyresvärden eller andra hyresgäster utför arbeten i lokalen, byggnaden eller fastigheten, om dessa arbeten orsakar skada eller störning som påverkar hyresgästens verksamhet. 

Hur justeras hyran över tid? 
Hyran är knuten till levnadskostnadsindex med bas 1.8.2027. Den årliga hyresjusteringen höjs med minst 2 %. Den första indexjusteringen sker 1.1.2029 och därefter årligen 1.1. 

Krävs någon hyresgaranti? 
Nej. Ingen hyresgaranti behövs. 

 

 

FÖR MER INFORMATION,
VÄNLIGEN KONTAKTA OSS

Tfn +358 50 548 2100   |   Epost: info@grohuset.fi